دانستنیهای علمی،حقایق جالب،مقالات علمی

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

آشنایی با دانشمندان_چارلز داروین

چارلز داروین

(۱۸۸۲-۱۸۰۹)

چارلز داروین در خانوادۀ ثروتمند انگلیسی به دنیا آمد. پدرش پزشک موفقی بود.هر دو پدربزرگش آراسموس داروین پزشک و جوسیا وج وود  که چینی ساز بود از شهرت و اعتبار دیرین برخوردار بودند. با وجود آنکه داروین تحصیلات پزشکی را در دانشگاه ادینبورگ و الهیات را در کمبریج گذراند به مطالعۀ علوم طبیعی کشیده شد.

داروین در سال ۱۸۳۱، به عنوان طبیعیدان بی جیره و مواجبی برکشتی سلطنتی بیگل سوار شد. این سفر در طول سواحل آمریکای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام صورت گرفت و پنج سال طول کشید. او که از دریاگرفتگی مزمن رنج می برد تا حدامکان بیشتر وقت خود را در ساحل می گذراند و در آنجا به جمع آوری گونه های گیاهان و جانوران می پرداخت و یادداشتهای فراوان می نوشت. در مدت پنج هفته ای که در جزایر گالاپاگوس اکوادور اقامت داشت بیش از یک دوجین گونۀ سهره (فینچ) را شناسایی کرد. اعضای هرگونه در اندازه و شکل منقارشان و غذایی که می خوردند با یکدیگر تفاوت داشتند. داروین در مورد علت تفاوت گونۀ سهره های گالاپاگوس بسیار تفکر کرد.

داروین زمانی که در سال ۱۸۳۶ به انگلیس بازگشت برخی از یافته های خود را منتشر کرد. کتاب سفر دریایی یک طبیعیدان (۱۸۳۹) نشان دهندۀ توجه به جزئیات و روش تشخیص اوست. داروین سپس به نتیجه گیریهایی در مورد دلایل گوناگون تفاوتهای موجود بین موجوداتی که با روش جنسی تولیدمثل می کردند پرداخت. او مقالۀ اقتصاددان انگلیسی توماس رابرت مالتوس را به نام رساله ای در اصول جمعیت (۱۷۸۹) مطالعه کرد. بنابراین اصول، جمعیتهای انسانی در صورت وجود منابع غذایی افزایش می یابند و قحطی، بیماری و جنگ سبب تعادل این جمعیت می شوند. داروین تشخیص داد که دیگر شکلهای زندگی تابع فشار جمعیت هستند. او نظر داد به دلیل تغییرات تصادفی، برخی جانوران شانس بیشتری برای بقا دارند وبه رغم فشارهای محیطی تولید مثل می کنند و زیاد می شوند. این جانوران دارای ویژگیهایی هستند که سبب بقای آنها می شود و در نتیجه گونه های جدیدی بوجود می آیند. داروین شواهدی برای تأیید نظریۀ درسال ۱۸۵۸ از آلفرد والاس طبیعی ازطریق انتخاب طبیعی به همانه نظر بود مقاله ای دریافت کرد.

در همان سال داروینی و والاس در این موضوع منتشر کردند و سال انواع (۱۸۵۹) را منتشر کرد. تا آن دیگری چنین جنجالی نیافریده یا بود. درکتاب تبار انسان (۱۸۷۱) مبنی براینکه انسان از تکامل آمده است، قدمهایی که والاس نخواست. داروین حوسلۀ بحث و مناظره هاکسلی، دانشمند انگلیسی که به یافته بود نمونه هایی از موارد تکامل منتشر کرد. با ارائۀ این نظریه مخالفت کردند. ولی تا سال وفات داروین بسیاری از اساس، اندیشه های داروین شواهدی برای تأیید نظریۀ خود جمع آوری کرد. او در سال ۱۸۵۸ از آلفرد والاس طبیعی دانی از ولز انگلستان که از طریق انتخاب طبیعی به همان نظریۀ تکامل داروین رسیده بود مقاله ای دریافت کرد.

در همان سال داروین و والاس به طور مشترک مقاله ای دراین موضوع منتشر کردند و سال بعد داروین کتاب اصل انواع (۱۸۵۹) را منتشر کرد. تا آن زمان هیچ کتاب علمی دیگری چنین جنجالی نیافریده یا مورد بحث و نقد قرار نگرفته بود. درکتاب تبار انسان (۱۸۷۱) داروین قدمهایی برداشت مبنی براینکه انسان از تکامل اشکال ابتدایی خود به خود آمده است، قدمهایی که والاس نخواسته بود بردارد.

داروین حوصلۀ بحث و مناظرۀ عمومی نداشت. توماس هاکسلی دانشمند انگلیسی که به «گماشتۀ» داروین شهرت یافته بود نمونه هایی از موارد تکامل را در برابر منتقدان چاپ و منتشر کرد. با ارائۀ این نظریه مخالفان مذهبی احساس تهدید کردند. ولی تا سال وفات داروین در سال ۱۸۸۲ دانشمندان بسیاری از اساس، اندیشه های مربوط به تکامل را پذیرفتند.

چارلز داروین

 

ویرایش

۱۳ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی

برخی خواص چغندر قند

http://www.elmarvin.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%ae%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%da%86%d8%ba%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%85%da%a9-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b9%d9%85%d8%b1-%da%86/

۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی

شهر فضایی شناور ؛ پیش بینی رویایی ناسا برای زندگی خارج از زمین

برای دیدن مطلب روی عکس کلیک کنید.

۰۳ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی

دوئل بنتلی فلاینگ اسپار و مرسدس مایباخ S600

مقایسه بنتلی فلاینگ اسپار و مرسدس مایباخ S600  روی متن کلیک کنید

۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی