در میان جانوران غول پیکر روی زمین، بلند قدترین و یکی از عجایب موجودات است. درازی فوق العاده گردن و پاهایش که هیچگونه تناسبی با تنه اش ندارد و بلندی قدش که از 6 متر تجاوز می کند سیمایی ناموزون و استثنایی به او می بخشد....

در میان جانوران غول پیکر روی زمین، بلند قدترین و یکی از عجایب موجودات است. درازی فوق العاده گردن و پاهایش که هیچگونه تناسبی با تنه اش ندارد و بلندی قدش که از 6 متر تجاوز می کند سیمایی ناموزون و استثنایی به او می بخشد بعلاوه چنین به نظر می آید که این لندهور گردن دراز، هر قسمت از بدنش را از یک جانور دیگر عاریه گرفته است مثلاٌ تنه اش به اسب گردنش به شتر پاهایش به بزکوهی  شاخک هایش به گاو وحشی و گوش هایش به الاغ شباهت دارد و پوست بدنش از پشم کوتاهی پوشیده شده با نقش پوست پلنگی و بنابراین به پلنگ هم بی  شباهت نیست به همین جهت در قدیم آن را شترگاوپلنگ هم نامیده اند و از قرنها پیش همواره به عنوان یکی از حیرت انگیزترین اعجوبه های طبیعت مورد بحث و توجه بوده است. جالب است بدانید زرافه های مادر با فرزندان در گله های مهدکودک جمع میشوند و آموزش را باهم مرور میکنند! نرها تقریبا هیچ نقشی در رشد فرزندان ندارند.

وطن کنونی زرافه آفریقاست و در بخش اعظم این قاره از چاد  تا اتیوپی وسودان و کنیاو از کنگوتا انگولاو موزامبیک و آفریقای جنوبی  یافت می شود. جانوری است گیاهخوار که معمولاٌ به خاطر قد بلند و گردن درازش به راحتی از برگ درختان تغذیه می کند و بخصوص به برگ درختان اقاقیا  علاقه فراوان دارد از این رو بیشتر در مناطق جلگه ای پر درخت و بیشه های سر سبز و پیرامون آبگیرها زندگی می کند. 

در قرن گذشته تعداد زرافه های افریقا بسیار زیادتر از امروز بود اما هر اندازه تمدن گسترش می یابد و جنگل ها و دشت ها به شهر ها و شهرک ها و مناطق کشاورزی و صنعتی تغییر شکل می دهد قلمرو حیات وحش محدوتر می شود و شمار جانوران وحشی کاهش می یابد که طبعاٌ زرافه نیز از این سرنوشت غم انگیز مصون نمانده است با وجود این در سالهای اخیر بعضی کشورهای افریقایی زرافه ها را تحت حمایت گرفته و دست اندازی به مناطق زیست آنها را ممنوع اعلام کرده اند به این امید که نسل این حیوان منحصر به فرد از زوال نجات یابد. 

محافظت در مقابل شکارچیان: این پستانداران که به صورت گله ای زندگی می کنند، می توانند دشمنانشان (مثل شبرها ) را از فاصله های دور ببینند. زرافه ها می توانند به شکل مداوم با سرعتی بیش از 35 مایل در ساعت (56 کیلومتر در ساعت) بدوند.روی هم رفته زرافه ها جانورانی بی آزار و آرامش جو هستند و با حیوانات دیگر همزیستی مسالمت آمیز دارند مگر اینکه مورد تعرض قرار بگیرند، که دراینصورت با تمام قوا از خود دفاع میکنند. دفاع آنها هم یا بصورت فرار با سرعت زیاد و یا لگدپرانی به سمت دشمن است که معمولا موثر واقع میشود.

تغذیه: زرافه ها گیاهخوارند. آنها بیشتر برگ ها،‌ شاخه های کوچک و پوست گیاه اقاقیای خاردار را از قسمت های بالای آن می خورند. زرافه ها به دقت اطراف خارها را  می خورند و لب های سفت و بزاق غلیظشان از آنها در مقابل خارها محافظت می کند.

آب: زرافه ها می توانند روزها بدون آب سر کنند. برای نوشیدن آب، زرافه ها باید پاهای جلویشان را باز و گشاد قرار دهند و گردن بلندشان را به سوی آب خم کنند.  این یک وضعیت خطرناک برای زرافه است چون نمی تواند دشمنانش را ببیند و نمی تواند شروع سریعی برای دویدن داشته باشد.